Projekt OPVK Výzva č. 56 - Podpora výuky na VOŠ, SPŠ a OA Čáslav

Projekt OPVK Výzva č. 56 - Podpora výuky na VOŠ, SPŠ a OA Čáslav (CZ.1.07/1.1.00/56.1148)

KA4 - zahraniční jazykově vzdělávací pobyt pro skupinu 10 žáků OA a EL na jazykové škole v Brightonu se uskutečnil od 6. 9. do 12. 9. 2015.

Štěstí přeje připraveným, ale i odvážným. Znovu jsme si se studenty potvrdili toto pořekadlo. Jen 10 studentů se totiž mohlo zúčastnit týdenního poznávacího a zároveň vzdělávacího pobytu v anglickém přímořském letovisku Brighton. Ba co víc, evropské dotace v rámci výzvy 56 jim umožnily tuto cestu absolvovat zcela zadarmo. Náš zájem naprosto jednoznačně splnila CK Výuka jinak, která od prvopočátku skvěle spolupracovala, a snažila se maximálně uspokojit naše požadavky.
Čas odjezdu byl stanoven na 6. 9. 2015 v 12:00. Autobusem přes Vlašim, kde jsme nalodili studenty ze SOŠ a SOU ve Vlašimi. Klikaté okresní silnice se záhy změnily v nekonečné dálnice a my jsme se odpoledne, večerem a nocí vydali přes Německo, Belgii a Francii k městu Calais. Krátce po páté hodině raní jsme vjeli do obrovského břicha trajektu s cílem dorazit do Doveru na druhé straně kanálu La Manche. Usadili jsme se uvnitř kryté paluby na pohodlných sedačkách a kapitán trajektu nám slíbil hladkou plavbu. Moře se mírně vlnilo a celá loď, i my s ním. Temné nebe získávalo čím dál víc odstínů modři, jak se noc pomalu začala měnit v den. Před námi se začaly vynořovat z vody tmavé proužky země, které se blížily a mohutněly, až byly zcela patrné bílé odstíny Doverských útesů. Na zádi jsme pozorovali rudnoucí nebe nad pevninou, tmavá obloha byla na několika místech proříznuta tenkou zlatou stopou dopravních letadel. Cvakaly spouště fotoaparátů a všichni si dělali selfíčka. Do východu slunce zbývalo jen pár minut, když jsme museli zpět do podpalubí do autobusu. Při výjezdu na pevnou zem nás vítalo již jasné ráno, slunce se opíralo do křídových srázů a my jsme byli unešení tou nádherou okamžiku.
Cesta do Brightonu trvala ještě asi dvě hodiny, když nás trochu pomačkané a ztuhlé autobus vysadil na nábřeží bílé kolonády u oblázkové pláže s obrovským bílým vyhlídkovým kolem a charakteristickým molem, vedoucím dost daleko do moře. Bylo úplně jasno, modré moře i obloha, pokřikující racci, pruhovaní lehátka, krajkovaná bílá zábradlí mola, kopule a baldachýny altánků a stánků. Není divu, že to bylo, a je jedno z nejnavštěvovanějších letovisek na jihu Anglie. Sedli jsme si na pláž a od našich průvodkyň jsme se dozvěděli informace o prvním dnu a ubytování v rodinách.
Dopoledne jsme strávili v Royal Pavilion, který nechal postavit v orientálním stylu s bohatou a luxusní výbavou král Jiří IV na přelomu 18. a 19. století. Z audioprůvodců jsme se dozvěděli o historii, umění, osobnostech, architektuře a samozřejmě o králi Jiřím IV. a později vládnoucí královně Viktorii. O jejich zvycích, způsobu života a zábavě.
Odpoledne jsme navštívili muzeum Sea Life Center. V akváriích plavaly sladkovodní i mořské ryby různých tvarů, barev a velikostí. Muzeum ale ukazovalo také bohatost ostatních vodních organismů z rostlinné i živočišné říše. Rejnoci a trnuchy se zvědavě vynořovali nad hladinu a ladně tančili v kruzích. V podvodním tunelu nám nad hlavami proplouvali žraloci, manty a mořské želvy. V edukačním koutku jsme si mohli pohladit sasanku, nebo hvězdici. Zbytek času jsme se procházeli po ulicích, obchodech a stáncích a vdechovali atmosféru zvláštního tempa pulzujícího města. Na jedné straně poklidné pláže s lenivým plynutím času. Na druhé rušný provoz dopravy, lidé jdoucí z práce a ze školy, staroušci venčící psy. V úzkých uličkách the Lanes -malé restaurace nabízely kuchyně z celého světa. Vůně Fish and Chips se mísila s vůní kávy a sladkých koblih, italských omáček a kari.
Večer jsme se všichni setkali se svými rodinami, které nám poskytovaly nocleh a stravu další čtyři dny. Tato zkušenost je k nezaplacení. Osobně jsme nahlédli pod pokličku do života a běhu dní normální anglické rodiny. Někdy i s domácími mazlíčky, s dětmi i bez nich. Ochutnali jsme anglickou a třeba i indickou kuchyni, dozvěděli se mnoho zajímavého z běžného života lidí, jak tráví volný čas, jaké profese vykonávají, jaké školy navštěvují. Když je řeč o škole, hned druhý den studenti nastoupili do výukového centra Education Short Stays v  Brightonu od 9:00 do 12:00 po dobu tří dnů na výuku angličtiny. Výuka byla zajištěna plně kvalifikovanými učiteli a studenti byli doslova nadšeni. Je nutné podotknout, že i oni byli každý den vyučujícími pochváleni a vyhodnoceni jako neobyčejně vnímaví, spolupracující a výborně jazykově vybavení studenti, se kterými je radost pracovat.
V dalších dnech jsme zavítali do Porthmouth do Námořního muzea. Opět za nádherného počasí jsme si prohlédli HMS Victory, která byla vůdčí lodí v bitvě u Trafalgaru a kde byl zastřelen admirál Nelson. Pohybovali jsme se nejen na hlavní palubě, ale také v podpalubí ve třech patrech a obdivovali zachovalé vybavení a zbraně.Pro názornost jsme zhlédli audiovizuální ukázku bitvy u Trafalgaru s nádherným plastickým panorama. Projeli jsme se na lodi po přístavu, abychom viděli další historické i moderní lodě britské Navy flotily. Večer jsme se vrátili do svých hostitelských rodin.
Středeční odpoledne, 9. 9. jsme zavítali do královského města Windsor, podle kterého byla pojmenována rodová linie současné britské panovnice. Hrad Windsor je jejím letním sídlem a anglická průvodkyně Amanda nám srozumitelnou angličtinou odhalila nejen skvostnou současnost a slávu města, ale i pohnutou minulost z období, kdy Anglií kráčel mor. Hrad ne náhodou připomínal neogotický skvost Jižních Čech zámek Hlubokou, právě podle Windsoru byla totiž Hluboká postavena. Půlhodinu jsme strávili u soukromé brány královny Alžběty do hradu, pozorovali gardu v charakteristických uniformách a vysokých huňatých čepicích. To odpoledne bylo pro nás téměř symbolické. Stáli jsme v místech, kudy královna Alžběta vyjížděla na projížďky svým jaguárem, kráčeli jsme podél zahrady, kde jezdí na svém poníkovi, procházeli jsme se po štěrkové cestě dlouhé šest a půl kilometru, kudy chodí na procházky. Ten den v 17:30 jsme královně Alžbětě II., jako nejdéle vládnoucí panovnici, provolávali velkou slávu.
Ve čtvrtek nás probudilo krásné ráno. Slunce svítilo, ačkoli vzduch byl nebývale čerstvý. Studenty čekalo poslední dopoledne ve škole, na konci čehož obdrželi certifikáty o absolvování kurzu. Po poledni jsme odjeli do Hastings prohlédnout si Pašerácké jeskyně. Dozvěděli jsme se o způsobech pašování, širokém spektru pašovaného zboží a tvrdých trestech za tento přečin. Zajímavý byl i způsob prohlídky, plný audiovizuálních a interaktivní ukázek. Vystoupali jsme na prudký kopec nad městem a kochali se pohledem na město a moře. Příjemně jsme poseděli na trávníku a trochu si odpočinuli. Než jsme odjeli z Hastings, prošli jsme se po pláži. Před námi byla cesta k útesům Seven Sisters. Projížděli jsme silnicí podél pobřeží, lehce zvlněnou krajinou s pastvinami a hraničními zídkami, kde se klidně popásala stáda ovcí a skotu. Hned vedle silnice se klikatily meandry řeky. Když jsme dorazili na místo, před námi bylo několik usedlostí, oblý kopec s kaplí, zelené louky a ve vzduchu bylo cítit moře. Bylo cítit, ale zatím nebylo vidět. Vystoupili jsme z autobusu a pokračovali pěšky až ke kraji útesů.
Tam se před námi otevřel úchvatný pohled na otevřené moře, pod našima nohama byl bílý křídový sráz asi 25 metrů hluboký na kamenitou pláž, která přecházela po několika metrech v popraskané balvany s chaluhami. Za nimi byl už jen jemný písek a klidné moře. Sestoupili jsme dolů a po chvíli už jsme se bosí procházeli v písku a dívali se, jak mírné vlny mažou naše stopy.  Sbírali jsme mušle a kamínky. Některé studentky se nechaly naprosto unést tou krásou a nakonec se v chladné vodě vykoupaly. Vystoupali jsme po schodišti zpět na útesy a vydali jsme se na nejvyšší bod útesů. A opět jsme fotili a fotili. Tak tohle byla odměna a třešnička na dortu. Útesy jsou totiž velice často v mlze, nebo prší a je špatná viditelnost. My jsme měli opět štěstí.
V pátek ráno jsme se rozloučili s našimi hostiteli a brzy ráno odjeli do Londýna. Prohlídka hlavního města začala v Greenwich.  Prohlédli jsme si observatoř, stoupli si na nultý poledník, zkontrolovali přesný čas, vyfotili si Královské námořní muzeum a stadion Millenium. Sešli jsme parkem na břeh řeky Temže a odtud jsme lodním taxi - klipperem jeli na projížďku po Temži. Za hodinu jízdy jsme viděli spoustu historických i supermoderních budov. Přestavěné doky na luxusní rezidence, Globe Theatre, Tower Bridge, Tower, St. Paul Cathedral, mrakodrapy, které mají legrační přezdívky – Okurka, Struhadlo, Vysílačka, a nejvyšší budovu Londýna – Střep. Podjeli jsme i Millenium Bridge, Waterloo Bridge a London Bridge. Přistáli jsme u London Eye a prošli jsme se ulicemi až na Trafalgar Square. Navštívili jsme Národní Galerii, bohužel z nedostatku času jen oddělení Impresionismu. Je to opravdu zážitek stát blízko Van Goghových Slunečnic. Po té jsme zamířili přes Piccadily Circus se sochou Erose, Leicester Square až na Mall, kterým jsme prošli až k Bukinghamskému paláci, zpět parkem St. James´s k Westminsteru.  Ulice v tu dobu byly plné provozu, ale my jsme se nadali vyrušit a obdivovali jsme Houses of Parliament, a věž s Big Benem. Po nábřeží jsme se vrátili k nástupišti na loď, která nás odvezla zpět do Greenwich. Do autobusu jsme nasedli trochu unavení a chystaje se ke spánku jsme se vydali na cestu domů. Trasa tunelem z Doveru do Calais v nás nenechala příliš pozitivní zážitky, ale byla naštěstí krátká. Jeli jsme zpět celou noc a náš obdiv a dík patří i řidičům- skutečným profesionálům.  Po překročení hranic v České republice již bylo ráno, mlha a sychravo. Nakonec se ale před Prahou opět vyjasnilo a  zakončení výletu byl zase prozářeno sluncem.

Na shledanou Anglie, všichni doufáme, že zase brzy.

Novinky

17.04.2018

Informace pro studenty  - ukončení stravování školní rok 2017/2018

Maturitní ročníky - zrušení registrace ve školní jídelně k 30. 6. 2018.

celý článek
27.03.2018

Ředitelské volno - 30. dubna 2018

Ředitelka školy vyhlašuje v pondělí 30. dubna 2018 ředitelské volno pro žáky SŠ a studenty VOŠ z provozně-ekonomických důvodů.

31.01.2018

Kritéria přijímacího řízení pro SPŠ a OA Čáslav,

pro obory: Strojírenství, Technické lyceum, Obchodní akademii, Ekonomické lyceum